Koninginnen en Volkjes

Koninginnen en Volkjes

Koninginnen teelt

Bijen in de natuur hebben door de eeuwen heen aan natuurlijke selectie gedaan. Kolonies die niet op eigen kracht voldoende voedsel konden inzamelen, werden onverbiddelijk uitgeschakeld. Kolonies die niet resistent waren tegen ziekten gingen ten onder.

Daarom selecteren wij zelf.  Via teelt en selectie verkrijgen we zachtaardige volken. We houden volken die een sterke haaldrift hebben, zachtaardig en raatvast zijn, niet te veel zwermneigingen vertonen, een goede broedontwikkeling hebben en niet te gevoelig zijn voor ziekten. Aan de basis van deze selectie ligt voor ons de koninginnenteelt. De erfelijke eigenschappen van de koningin bepalen immers de eigenschappen van haar nakomelingen. Van raszuivere koninginnen die o.a. op bevruchtingseilanden zijn gepaard met de geschikte darren telen we F1-produktiekoninginnen. Deze worden getest en aan collega-imkers verstrekt of ingevoerd in de eigen productievolken.

Wij telen daarmee koninginnen  waarvan wij op voorhand goed de eigenschappen kennen gedurende verschillende generaties: koninginnen van een zuiver ras!.  Namelijk Apis Mellifera Carnica en Apis Mellifera Ligustica.  Beide rassen hebben zo hun eigen specifieke eigenschappen waarnaar we de volken zullen moeten beoordelen.

Koninginnenteelt is voor ons een boeiend facet van het bijen houden en wij doen dit door middel van overlarven.

Wij telen koninginnen ter verbetering van onze volken. Om onze volken zo raszuiver mogelijk te houden kopen wij ook goed geselecteerde koninginnen aan en houden we de rassen op ver van elkaar gescheiden standen. Onze Italiaanse Ligustica's komen ook uit Italie. Onze Carnica volken zijn opgekweekt uit Sloveense Carnica stammen.

Continu onderweg naar verbeteringen is ons streven.

Het telen van goeie Koninginnen is ook sterk afhankelijk van klimatologische omstandigheden.

Indien de klimatologische omstandigheden dit toelaten houden wij ons vanaf de tweede helft van April tot en met Augustus bezig met koninginnen teelt en het opkweken van volkjes.

Koninginnen die wij eventueel beschikbaar hebben zijn van hoge kwaliteit en goed ontwikkeld,  stand bevrucht en hebben bij ons bewezen  broed aan te zetten.

Koninginnen, resp. teeltmateriaal  of jonge volken kan men -indien voorradig- kopen cq. bestellen. Tijdig bestellen helpt!

Wij zullen er alles aan doen wat in ons vermogen ligt, uw passie tot en succes te maken.

De honingbijkoninginnen worden jaarlijks met een andere kleur gemerkt of genummerd. 

Elke vijf jaar komt dezelfde kleur weer terug en de juiste kleuren zitten verborgen in het volgende zinnetje.

"Het WilGenRoosje Groeite en Bloeit" 

-- Wit in de jaren eindigend op 1 en 6

-- Geel in de jaren eindigend op 2 en 7

-- Rood in de jaren eindigend op 3 en 8

-- Groen in de jaren eindigend op 4 en 9

-- Blauw in de jaren eindigend op 5 en 0

-- De kleur voor 2014 is dus Groen.

Koninginnen in de jaren die eindigen met een 1 of een 6 worden dus Wit gemerkt. De jaarkleur van die jaren is dan dus wit.

2015 is Blauw en omdat 2016 op een 6 eindigd is de koninginnenkleur voor 2016 Wit, 2017 is Geel, 2018 Rood, 2019 is Groen en 2020 is dan 5 jaar na 2015 en dus Blauw. 2021 eindigd op een 1 en is dus Wit.

Het merken van honingbij koninginnen gebeurd om verschillende redenen:

1-- De koningin is tussen de andere bijen sneller te herkennen, dit is soms noodzakelijk als in een volk wat kaders/ramen moeten worden uitgenomen of verplaatst, dan wil je zeker de koningin niet beschadigen of in het ergste geval doden. Dus kun ej haar als ze een nummer of kleur heeft makkelijker even apart zetten. Ook bij het opdelen van een volk is het handig als je weet in welke kast de koningin achterblijft.

2-- Koninginnen worden ook gemerkt om te herkennen van welk jaartal ze zijn. Na een jaar of 3 kunnen de resultaten van het leggen van eitjes minder worden. Met een jaarkleur is makkelijker te herkennen hoe oud de koningin is. Omdat de kwaliteit in hoge mate afhangt van de kwaliteit van de koningin is het belangrijk dat men de ouderdom van de koningin kent.

3-- Er zijn verschillende manieren om koninginnen te merken.

-- Je kunt dit doenmet een merkstift in de jaarkleur. Deze zijn bij de Imkerhandel te verkrijgen.

-- Je kunt merken met nummertjes met de jaarkleur. Nummertjes worden net achter de kop van de koningin geplakt met een heel klein druppeltje speciale lijm. Nummertjes is handig bij het telen van meerdere koninginnen in het specifieke jaar. Van honingbijen rassen worden ook stambomen bijgehouden.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat merken met nummertjes niet geheel zonder risico is en ook geen 100% zekerheid van herkenning geeft. De koninginnen worden natuurlijk veel gepoetst en raken soms hun merkteken kwijt. Een merkstift is daarom soms makkelijk om bij de hand te hebben maar ook die verliest door het jaar heen zijn kleur. Het is goed om zo'n stift bij de hand te houden zodat je de koningin even extra kunt aanstippen als je haar treft.